Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum w.b.t & Salam Sejahtera buat semua pengunjung, terima kasih kerana sudi mengunjungi blog saya.Paparan terbaik dari blog ini hanya dengan menggunakan browser Firefox.Terima kasih sudi ziarah.Sila Datang Lagi

Saturday, May 7, 2011

Selamat Hari Mama

Di Karang Oleh Farhan Rais

بسم الله الرحمن الرحيم

Assalamualaikum w.b.t 

Mama dengan adik kesayanganku @ anak manja mama.heheh

Apa khabar semua pengunjung yang di rahmati Allah s.w.t sekalian. Moga semua sentiasa berada dalam rahmat dan kasih sayang dari Allah s.w.t sepenuhnya. Mungkin semua sahabat-sahabt kini sedang sibuk membuat persiapan sempena menyambut hari ibu esok hari kan? Esok tanggal 8 Mei 2011 seperti mana yang kita semua telah maklum telah di tetapkan bagi kita untuk menyambut kedatangan hari Ibu.

Mungkin di kalangan kita masih lagi menggunakan amalan ni untuk menyambut kedatangan hari ini. Hari yang boleh di katakan juga hari yang besar bagi kita. Emmm tak dapat nak bayangkan betapa bangganya para ibu yang ada di dunia ini kini. Tapi adakah apa yang saya katakan ini semuanya berlaku kepada para ibu yang ada di dunia ni? Mungkin hanya segelintir sahaja yang dapat merasakannya. Para ibu yang di tinggalkan di rumah-rumah kebajikan berkemungkinan ketinggalan untuk merasai nikmat ini. Nikmat balasan kasih sayang dari seorang anak terhadap ibu yang mengandung, melahirkan dan membesarkannya.
Sayu pula rasa hati saya kali ni bila mengenangkan akan hal tersebut. Macam manalah agaknya perasaan ibu-ibu yang di tinggalkan begitu sahaja oleh anak-anak mereka yang tidak punyai perasaan tanggungjawab sepenuhnya itu. Allah~~ 

Bukan itu sepatutnya balasan yang mereka perolehi setelah pengorbanan dan penat lelah yang mereka korbankan selama mendidik kita. Pernah juga saya mendengar kata-kata dari seorang sahabat. Dahulu sewaktu ibu membesarkan kami adik beradik, berbekalkan dari gaji harian ibu sebanyak RM 600 cukup untuk menampung makan minum belanja pakai kami semua. Tapi kini apa yang dapat kita lihat sekarang, anak-anak yang bergaji melebihi dari apa yang ibu perolehi dahulu tak dapat anak-anak melakukan seperti mana yang ibu lakukan pada anak-anaknya. Silap-silap si ibu itu pula malah di singkirkan dari ahli keluarganya. Allah sedinya bila mengenangkan hal ini.

Memang betullah apa yang di kata oleh Doktor kuliah saya pagi tadi. Ibu kalau setakat nak jaga 10 orang anak pun mungkin masih mampu lagi dia lakukan, tetapi bagi 10 orang anak itu masih belum tentu lagi akan ada yang mampu untuk menjaga seorang ibu tersebut. Allah~~ sama-samalah kita muhasabah diri kita masing-masing untuk kali ini.

Kenangan terindah. Masa balik cuti krisis di Mesir hari tu. Melawat Muzium Kedah dengan Mama..Miss u Mama :(
Bila saja mendengar kata-kata dari doktor saya pagi tadi terus mengalir air mata jantan saya ini. Yelah macam mana tidak mengalir, hati anak yang jauh di perantauan merindui ibu yang tiada di sisi. Selepas pulang sahaj dari kuliah tengah hari tadi terus saya menggagahkan diri untuk menghantar mesej ucapan selamat hari ibu buat mama yang saya rindui. Malangnya pagi tadi hubungan terputus seketika menyebabkan saya tidak dapat untuk menghantar mesej tersebut. Tak apalah, mungkin ini dugaan. InsyaAllah esok pagi akan saya mesej kepada mama saya.

Apa-apa pun yang saya harapkan buat semua anak-anak yang masih mempunyai ibu, hargailah mereka sepenuhnya. Utamakanlah mereka dari yang lain. Ibu adalah anugerah Allah yang tak ternilai yang mungkin tidak ada tolok bandingannya. Ingatlah selalunya anugerah yang ingin Allah berikan ini bukan selalu seperti sediakala kita akan perolehinya. Mungkin yang datang sekali itulah yang sangat-sangat bermakna buat kita dan susah untuk kita perolehinya kali kedua. Jadi, hargailah ibu anda sepenuhnya. Luangkan masa sebolehnya dengan mereka. Air mata ibu adalah harta yang paling bernilai, biarkanlah ia mengalir kerana kegembiraan, dan jangan sesekali biarkan ia mengalir kerana kekecewaan. Lot's of love just for u my Mama

Lagu untuk Mama : Ibu - Haddad Alwi Feat Farhan (Sangat tersentuh bila dengar lagu ni....huhuh)



Selamat Hari Mama buat Mama tersayang..Miss You so Much
Ikhlas dari anakmu di perantauan.

p/s : hari-hari adalah hari ibu 

0 comments:

Post a Comment

Sharing Is Caring...

back to top