Bismillahirrahmanirrahim, Assalamualaikum w.b.t & Salam Sejahtera buat semua pengunjung, terima kasih kerana sudi mengunjungi blog saya.Paparan terbaik dari blog ini hanya dengan menggunakan browser Firefox.Terima kasih sudi ziarah.Sila Datang Lagi

Friday, April 29, 2011

10 buah Masjid yang tertua di dunia

Di Karang Oleh Farhan Rais

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum w.b.t 

Buat semua pengunjung yang di rahmati Allah sekalian. Sempena dengan hari jumaat yang mulia ini ingin sekali saya kongsikan di sini serba sedikit gambar-gambar masjid yang telah lama di bina di dunia ini. Masjid yang gah tersergam di seluruh pelusuk dunia membuktikan bahawa umat Islam masih lagi ramai berada di bumi Allah s.w.t ini. Dan masjid-masjid ini juga bukan sahaja setakat tersergam indah bahkan ianya masih lagi di penuhi oleh jemaah-jemaah yang masih tamakkan pahala untuk saham akhirat mereka.

Firman Allah s.w.t yang bermaksud :
"Hanyalah yang memakmurkan masjid-masjid Allah ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, serta tetap mendirikan salat, menunaikan zakat dan tidak takut (kepada siapapun) selain kepada Allah, maka merekalah orang-orang yang diharapkan termasuk golongan orang-orang yang mendapat petunjuk." [At-Taubah: 18]

Dalam surah yang sama di ayat yang ke 108, Firman Allah: "... Sesungguhnya masjid yang didirikan atas dasar takwa (masjid Quba), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersembahyang di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang bersih." [At-Taubah: 108]

01. Masjid Quba , Saudi Arabia


Mula Di bina: 622

Masjid Quba (atau Masjid al-Quba) ialah masjid pertama yang dibina oleh orang Islam Masjid ini terletak di Kota Madinah kira-kira dua batu daripada Masjid Nabawi. Masjid ini diasaskan oleh Nabi Muhammad s.a.w sebelum Baginda tiba di Madinah melakukan berhijrah dari Makkah.
Masjid Quba kemudian disiapkan oleh Sahabat Rasulullah s.a.w. Rasulullah  s.a.w menghabiskan masa selama 20 malam (selepas hijrah) di samping bersembahyang dan beribadah kepada Allah s.w.t. Rumah Saidina Ali terletak di belakang Masjid Quba, dan Nabi Muhammad akan mendirikan solat sunat sementera menunggu Saidina Ali.

 
02. Al-Masjid al-Nabawi, Saudi Arabia

Top 10 Oldest Mosques in the World
Mula Di bina: 622
Masjid an-Nabawi atau Masjid Nabi merupakan masjid kedua paling suci mengikut kepercayaan umat Islam. Di sini juga terdapat Makam Rasullullah S.A.W. Masjidil Haram merupakan masjid paling suci dan Masjid Al Aqsa merupakan masjid ketiga paling suci dalam Islam. Masjid ini asalnya dibina sendiri oleh Rasullullah sendiri, bersebelahan dengan rumah yang baginda diami selepas peristiwa Hijrah pada tahun 622 Masihi. Masjid pertama yang didirikan oleh Rasullullah semasa peristiwa Hijrah ialah Masjid Quba.

03. Masjid Qiblatain, Saudi Arabia

Top 10 Oldest Mosques in the World
Mula Di bina: 623
 Masjid Qiblatain (ertinya: masjid dua kiblat) adalah salah satu masjid terkenal di Madinah. Masjid ini mula-mula dikenal dengan nama Masjid Bani Salamah, kerana masjid ini dibangun di atas bekas rumah Bani Salamah. Letaknya di tepi jalan menuju kampus Universiti Madinah di dekat Istana Raja ke jurusan Wadi Aqiq atau di atas sebuah bukit kecil di utara Harrah Wabrah, Madinah.
04. Jawatha Mosque , Saudi Arabia

Top 10 Oldest Mosques in the World
Mula di bina: 629
Masjid Jawatha (juga di sebut dengan nama a-jawana) terletak di perkampungan Al-Kilabiyah, sekitar 12km laut Hofuf Al-Ahsa, Arab Saudi. Ia antara merupakan Masjid terawal yang di bangunkan di Timur Arab dan sebahagian besar struktur asalnya telah runtuh. Walaubagaimanapun, tempat ini masih di gunakan untuk berdoa.

05. Masjid al-Haram, Saudi Arabia

Top 10 Oldest Mosques in the World
Mula di bina: 638
Masjidil Haram, kadangkala disebut juga Masjid al-Haram ataupun Al-Masjid al-Ḥarām (Arab : المسجد الحرام), adalah masjid paling suci mengikut kepercayaan umat Islam. Masjid ini terletak di Kota Makkah Al Mukharamah. Masjid al-Haram dibina mengelilingi Kaabah, iaitu Qiblat umat Islam apabila mengerjakan solat.
06. Great Mosque of Kufa , Iraq

Top 10 Oldest Mosques in the World
Mula di bina: 639
Masjid agung kufah, atau Masjid al-kufah, atau Masjid-al-azam terletak di Kufah, Iraq, merupakan salah satu masjid paling awal dalam Islam. Dibangun pada abad ke-7, berisi sisa-sisa muslim ibn ‘Aqil – sepupu pertama dari Husain bin’ Ali, rakan Haniya ibn ‘Urwa, dan Mukhtar al-Thaqafi.

07. Mosque of Uqba , Tunisia

Top 10 Oldest Mosques in the World
Mula di bina: 670
Masjid Uqba, juga dikenali sebagai masjid agung Kairouan, merupakan salah satu masjid paling penting di Tunisia, terletak di kota warisan dunia Unesco Kairouan.
08. Imam Hussain Mosque, Iraq

Top 10 Oldest Mosques in the World
Mula di bina: 680
Ali bin Husain vihara ‘adalah sebuah tempat suci syiah Islam di Kota Karbala, Iraq. Ia berdiri di lokasi makam Ali, cucu kedua nabi Muhammad s.a.w, dekat tempat di mana ia terbunuh selama pertempuran Karbala pada 680 masehi makam Husain bin ‘Ali bin Husain adalah salah satu tempat suci untuk syiah ‘sebagai luar mekah dan madinah, dan banyak berziarah ke situ. Setiap tahun, jutaan peziarah mengunjungi kota untuk mengamati ‘asyura, yang menandai ulang tahun kewafatan Husain bin’ Ali .

09. Al-Aqsa Mosque, Jerusalem

Top 10 Oldest Mosques in the World
Mula di bina: 705
Masjid Al-Aqsa , adalah sebahagian daripada kompleks bangunan-bangunan agama-agama di Baitulmuqaddis dikenali sebagai Gunung Majed atau Al-Haram Al-Sharif dan tapak ibadah suci yang ketiga (Tapak Ibadah Suci) kepada Muslim dan Har ha-Bayit (Kuil Suci) kepada Yahudi.
Masjid ini terletak di Baitulmuqaddis Timur, satu kawasan pertelingkahan yang ditadbir sebahagiannya daripada Israel tetapi dituntut oleh Palestin sebagai sebahagian daripada Palestin yang baru. Masjid terbesar di Baitulmuqaddis, ia boleh memenuhi lebih kurang 5,000 orang yang beribadah di dalam dan di sekitarnya. Masjid ini ditadbir oleh pihak Wakaf sejak zaman pendudukan Israel pada tahun 1967.

10. Al-Zaytuna Mosque, Tunisia

Top 10 Oldest Mosques in the World
Mula di bina: 709
  
Masjid Al-Zaytuna, atau Ez-Zitouna atau Ezzitouna masjid adalah sebuah masjid besar di Tunisia, terletak berhampiran pantai utara afrika.

0 comments:

Post a Comment

Sharing Is Caring...

back to top